Досвід роботи фуд-кур'єрів у Фінляндії


Ви помічали продуктові посилки в пробці? Ви можете впізнати кур'єрів за квадратною коробкою, яку вони везуть. Коробка синя (Wolt) або фіолетова (Foodora). Кур’єр майже завжди має іноземне походження. Умови їхньої праці та зарплати часом викликають суперечки в публічних дебатах. Таблоїдна газета Iltalehti взяла інтерв'ю у кур'єрів Wolt.


🔳 Синя сумка — це Wolt, заснована у Фінляндії служба доставки їжі, яка була продана американській компанії Doordash два роки тому. До цього Wolt виріс до 23 країн світу завдяки ризикованим грошима. Індивідуальні власники, акціонери та венчурні капіталісти заробили на цій угоді мільярди євро.


🔳 Бізнес-ідея Wolt базується на тому, що кур’єри доставляють їжу з ресторанів додому. Сила Wolt — це технологічна платформа, яка об’єднує ресторани та споживачів. У самому Wolt немає ресторанів і майже немає персоналу – фуд-кур’єри працюють як компанії однієї особи, або «легкі підприємці».


🔳 Засновники Wolt були великими провидцями, які протягом багатьох років залучали багато венчурного капіталу. Компанія заробила мільйони євро операційних збитків, але фінансування ризиків тривало. Зрештою, засновники та інвестори отримали високу винагороду за свою роботу з корпоративного придбання.


🔳 Відповідно, сама робота по доставці їжі малооплачувана, вимагає тривалого робочого часу і не передбачає оплачуваної лікарняної. З іншого боку, без будь-якої підготовки легко влаштуватися на роботу. З цих причин роботу з доставки їжі в основному виконують іммігранти з найслабшою позицією на ринку праці, зазвичай з Африки чи Азії.


🔳 Таблоїдна газета Iltalehti взяла інтерв’ю (11.11.2023) у кур’єрів їжі Wolt, які працюють у Тампере. Інтерв’ю проводили на Wolt Market, де фуд-кур’єри забирали пакети з продуктами для доставки клієнтам. У Фінляндії працюють 500 кур’єрів, більшість з яких іммігранти, а також студенти.


🔳 Перший нігерієць, у якого взяли інтерв’ю, 36-річний Едафе, п’ять років працює фуд-кур’єром. Він живе у Фінляндії 16 років. Чотири євро людина отримує за транспорт. За його словами, зараз від роботи залишається менше грошей. Раніше можна було заробляти 4000 євро на місяць (без урахування витрат), а зараз це приблизно 2500 євро.


🔳 Інший респондент з Афганістану, 26-річний Парвіс, чотири роки працював кур’єром із їжею. Він прожив у Фінляндії 12 років. За його словами, у витрати входять штрафи за бензин і паркування, а до незручностей – дорожні роботи, слизька дорога та підйом по сходах у багатоповерхівках.


🔳 За словами третього респондента, анонімного кенійця, він може заробити 4000 євро, але повинен вирахувати обов'язкові витрати в розмірі щонайменше 1500 євро.


🔳 Четвертий респондент, 34-річний Сем, проживає у Фінляндії вісім років. Він каже, що йому доводиться працювати десять годин на день сім днів на тиждень, щоб прогодувати сім’ю. Паралельно навчається його дружина. Через стрес у пари виникли проблеми з психічним здоров'ям. За його словами, метушня та непривітні люди на роботі йому заважають. Навіть зараз чоловік дуже голодний.


🔳 П'ятий опитаний сирієць також побажав залишитися анонімним. За його словами, іммігрантам важко знайти роботу деінде. Він і критикує, і захоплюється власниками Wolt. З одного боку, вони розбагатіли на «рабській праці», але придумали бізнес-ідею, яка вимагала б більшого розвитку умов праці. Ви можете отримати роботу рознощика їжі, але насправді не живете з цього. Чоловік хотів би вивчитися на технічне обслуговування автомобілів, але йому доводиться працювати, щоб прогодувати сім'ю. Чоловік заробляє 5000 євро, але у нього багато витрат, таких як машина, ремонт, штрафи за паркування та робочий одяг, тому у нього залишається небагато.


🔳 Багато опитаних кур'єрів скаржаться на расистські настрої та постійний стрес.


🔳 Таблоїдна газета Iltalehti провела дві з половиною години інтерв'ю з фуд-кур'єрами в Тампере. Жодного фуд-кур'єра, який народився у Фінляндії, на Wolt Market не було видно.


🔳 Повна стаття новин (фінською мовою):
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1cd31b2-5992-4302-ad4c-9d88e38f7fb2

Коментарі